Valk HISTORIE

het begon met een deur in ‘t water .....

Bruynzeel's Valk brochure uit 1940
Bruynzeel's Valk brochure uit 1940

 

 De enige echte Valk is gemaakt van Bruynzeel's "Hechthout" op eiken spanten !

 

Het ontwerp van de Valk stamt uit september 1939 en is ontstaan op de tekentafel van Ricus van de Stadt, in opdracht van Cees Bruijnzeel, directeur van de Bruynzeel Fabrieken.  Nadat in 1919 zijn stoomtimmerfabriek ‘De Arend’ in Rotterdam vrijwel volledig in de as was gelegd, vestigde Bruynzeel senior in 1920 een bedrijf in Zaandam. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw ontstond er in Zaandam een moderne deuren-, vloeren- en fineerfabriek. In 1939, het jaar van het ontstaan van de knikspant open zeilboot Valk, had zoon Cees de leiding over de fineerfabriek en broer Willem over de deuren- en vloeren- fabriek. De keukenfabriek, die net in 1938 was gestart, viel ook onder Willem.

 

HOE HET BEGON  

Het ontstaan van de Valk is onlosmakelijk verbonden met Cees Bruijnzeel, directeur van de Bruynzeel Fabrieken, het zojuist ontwikkelde “Hechthout”  en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. 

De gebroeders Bruynzeel waren beide fervente zeezeilers. Cees was de bekendste van de twee: hij won met zijn jacht ‘ Zeearend’ in 1937 de Fastnet Race. Een van de vaste bemanningsleden was Ricus (E.G.) van de Stadt, een botenbouwer uit Zaandam. Ricus, die in 1933 in Zaandam een werf was begonnen, bouwde niet alleen houten zeilschepen zoals O-jollen en Draken, maar was ook een zeer verdienstelijk wedstrijdzeiler. 

 

HECHTHOUT

Bij de Bruynzeel-fineerfabriek was zojuist dat nieuwe plaatmateriaal geïntroduceerd onder de naam "Hechthout". Dit watervaste triplex 7 mm dik, gemaakt van 3 houtlagen, waarvan de houtdraden elkaar kruisten. Met hechthout – de naam werd door Titia, de vrouw van Cees Bruijnzeel bedacht – wilde men van het slechte imago van “triplex” af. 

In het nieuwe hechthout was volgens Bruynzeel een lijmsoort verwerkt, die watervast en kookvast was. 

Cees Bruijnzeel had al enkele jaren een van fineer gelijmde deur bij zijn huis in het water liggen en men maakte in de Bruynzeelfabriek al buitendeuren van watervast triplex. 

Meteen nadat Duitsland op 1 september 1940 Polen binnenviel en de Engelsen en Fransen Duitsland op 3 september de oorlog verklaarden, ging Cees de dag erna bij zijn zeilvriend Ricus van de Stadt langs op kantoor. 

Cees kon zich geen leven zonder zeilboot voorstellen en had waarschijnlijk verwacht en gehoopt dat Nederland wel weer neutraal zou blijven, net als in de Eerste Wereldoorlog. Hij besefte maar al te goed dat het zeezeilen onmogelijk zou worden en bedacht een plan om toch te kunnen blijven zeilen in de oorlog die komen zou. Daarvoor had hij de fabriek en het geschikte materiaal ter beschikking. 

  

Lees meer op de Bruynzeel pagina..........