De Bruynzeel Fabrieken bouwden in 1940 en 1941 naast de open Valk ook een speciale toeruitvoering met een kleine vaste houten buiskap, daaronder 2 vaste langsscheepse kooien en een tafeltje in het midden. In de kuip bevinden zich 2 langsscheepse banken. De vlonders worden schuin aflopend geplaats in plaats van vlak. Op die manier kan de bemanning zich beter schrap zetten bij het schuin gaan want op een Kajuitvalk is het uithangen wat moeilijker.
Een Kajuitvalkjachtje kostte destijds Hfl. 870 exclusief matrassen en inventaris. Een open Valk kostte Hfl. 695 in standaarduitvoering en Hfl. 770 in wedstrijduitvoering. Deze prijzen waren af fabriek Zaandam.
In 1940 zijn 10 van dergelijke Kajuitvalkjachtjes gebouwd en in 1941 waren het 15 stuks dus totaal was dat 10% van de Bruynzeel productie. Een deel hiervan is gelokaliseerd en van drie stuks is bekend dat de kajuit later is verwijderd. Er varen nog drie exemplaren, de Bruynzeel bouwnummers 48, 108 en 185. De nrs.49 en 87 zijn in restauratie. De nrs 75 en 110 liggen in opslag.
De Kajuitvalk is dus een zeer zeldzame verschijning op het water. Filmimpressies van het zeilen met een Kajuitvalk vindt u hieronder.
Heeft u een Kajuitvalk, hebt u er een gehad of kent u iemand die een Kajuitvalk heeft ?
Breng ons in contact !
restauratie Kajuitvalk 48 bij Jachtbouw "de Vrijheid (Lamme) in Loosdrecht
restauratie van Kajuitvalk 185 "Meeuw" bij Jachtwerf de Jong in Joure
restauratie Kajuitvalk 87 (nog in uitvoering)
Kajuitvalk 49 op 12 sept.2020. Wordt in de komende jaren gerestaureerd.
Kajuitvalk - bouwnummer 216
In opslag : Kajuitvalk - Bruynzeel bouwnummer 110